Adviseur identiteit
Hoe kun je kinderen in deze tijd zó begeleiden dat ze uitgroeien tot ‘mooie mensen’? Het is dé vraag waar het voor mij in het onderwijs om draait. Hoe begeleiden we kinderen zó, dat ze nieuwsgierig naar binnen kijken, om zichzelf te leren kennen? Dat ze mensen worden die om zich heen kijken, en de ander (willen) begrijpen, mensen die omzien naar elkaar? Mensen, die net als kinderen, open de wereld in kijken, en kracht ontdekken in al die kleurrijkheid en diversiteit die ze daar tegenkomen…
Aves heeft mij gevraagd om hart, handen en voeten te geven aan identiteitsontwikkeling en levensbeschouwelijk onderwijs op de scholen van Aves.
Ik ben voor Aves op de protestants-christelijke scholen en een deel van de samenwerkingsscholen werkzaam als identiteitsbegeleider. Concreet betekent dit dat ik schoolteams begeleid in het vorm en inhoud geven aan betekenisvol levensbeschouwelijk- en burgerschapsonderwijs, ik samen met mijn collega’s de materialen rondom Lessen Leren Leven door ontwikkel en dat ik professionalisering van leerkrachten verzorg. De identiteitscommissie(s) van Aves zijn voor mij een waardevolle klankbordgroep bij mijn werkzaamheden.