De identiteitscommissie van Stichting Aves denkt mee en adviseert gevraagd en ongevraagd over alle zaken die ‘identiteit’ raken op stichtingsniveau. Zij volgen hiervoor het identiteitsbeleid vanuit het Nieuwe Hart.
De commissie houdt toezicht op:
- de manier waarop Aves invulling geeft aan het openbare karakter en de identiteit van zowel de openbare als de samenwerkingsscholen
- de godsdienstige en levensbeschouwelijke aspecten en identiteit van rooms-katholieke en protestants-christelijke basisscholen
De identiteitscommissie bestaat uit zes leden, twee per denominatie (openbaar, rooms-katholiek en protestants-christelijk). Minimaal drie maal per jaar vergadert de commissie en jaarlijks bezoekt ze één of meer scholen van Aves. Ze wordt ondersteund door de adviseur identiteit.
Monique van Polen-de Ringh
Ik ben Monique van Polen-de Ringh en woon samen met mijn man in Marknesse. Daar werk ik ook. Ik ben groepsleerkracht sinds 1998 en de meeste jaren daarvan in de bovenbouw. Ik ben daarnaast jarenlang intern begeleider geweest en neem waar voor de directeur als deze niet aanwezig is. Het is me veel waard met kinderen te mogen spreken over geloven.
Lees meer
Vanuit mijn katholieke opvoeding en overtuiging. Waar verwonder jij je over? Waaraan hecht jij waarde en vanuit welke oorsprong? Hoe werkt het als je een andere overtuiging hebt? Welke tradities zijn er; hier en wereldwijd? Sta open voor gedachten, overtuigingen en gebruiken van anderen. Ik vind het mooi om breed te kunnen kijken, vol respect naar ieders overtuiging, vol nieuwsgierigheid. In deze werkgroep mag ik meedenken de identiteit van alle scholen te waarborgen en samen wellicht naar een hoger plan te brengen.
Richard Meinders
Ik ben Richard Meinders. Ik ben geboren en getogen in de Noordoostpolder. In het verre verleden heb ik zelf op de Roderik van Voorstschool gezeten en mijn kinderen hebben met veel plezier hun basisschooltijd doorgebracht op de Zevensprong. In deze tijd was ik ook voorzitter van de GMR van het Openbaar basisonderwijs NOP en de eerste jaren van de GMR van AVES. In deze periode is voor mij het belang van de identiteit van de individuele scholen gaan spelen.
Lees meer
Scholen met een christelijke achtergrond is het geloof de basis van de identiteit, maar waar staat de openbare school voor? Gevoelsmatig zijn er nadrukkelijke verschillen, maar waarin uit zich dat nu precies? Ik ben dan ook trots op dat AVES het fundament van de openbare identiteit heeft vormgegeven en dat ik hier vanuit de identiteitscommissie verder aan kan bijdragen. Voor mij staat de openbare identiteit voor inclusief onderwijs. Er is ruimte voor iedereen, ongeacht geloof of culturele achtergrond.
Jenneke Zelhorst
Mijn naam is Jenneke Jordens-Zelhorst en samen met mijn man en kinderen woon ik in Vollenhove. Sinds 2002 ben ik als groepsleerkracht werkzaam in de Polder. In de 15 jaar die ik hier nu werk heb ik al veel veranderingen meegemaakt. Het samengaan van de twee besturen, maar ook de samenvoeging van De Ringloop, waar ik destijds werkte en De Titus Brandsma. Een proces waarbij het vooral ging om identiteit. Hoe kun je beide identiteiten waarborgen en niemand te kort doen? Ik vind het fijn om hierover in de werkgroep ook mee te mogen denken vanuit de openbare identiteit.
Margreet Jongsma
Mijn naam is Margreet Jongsma-Visserman en ik woon in Emmeloord met man en drie kinderen. Ik ben predikant-geestelijk verzorger ben in opleiding tot leraar godsdienst. Als ouder ben ik actief betrokken bij de Koperwiek, als lid van de protestantse bevolking actief lid van de Protestantse Gemeente Emmeloord. Juist als er meerdere levensbeschouwingen bij elkaar komen is het van belang dat iedereen weet waar hij of zij voor staat, waardoor je gevormd en gevoed wordt en hoe je dat in de praktijk samen met anderen kunt brengen zonder die eigen identiteit op te geven. Daaraan help ik graag vanuit mijn christelijke achtergrond mee bij het nieuwe Aves!
Dorien Meulendijks
Ik ben Dorien Meulendijks op 55 jaar, getrouwd, twee volwassen dochters en woon in Tollebeek. De identiteitscommissie vind ik belangrijk omdat kinderen juist op de basisschool in een omgeving horen te zijn die aansluit bij de opvoeding door de ouders. Zelf ben ik katholiek en actief in de parochie bij de vieringen. Daarnaast ook bij oecumenische vieringen in Tollebeek. Onze kinderen zitten niet meer op de basisschool, maar ik ben wel in het onderwijs. Ik geef les op de Bonifatius Mavo als scheikunde docente.
Adviseur identiteit
Hoe kun je kinderen in deze tijd zó begeleiden dat ze uitgroeien tot mooie mensen? Mensen die weten wat ze beweegt in hun eigen leven, en wat ze belangrijk vinden om voor te leven? En die ook nog eens snappen en respecteren dat andere mensen daar ook zo hun eigen ideeën over hebben? Die vraag houdt mij al zo’n achttien jaar beroepsmatig bezig. Aves heeft mij gevraagd de komende jaren handen en voeten te geven aan identiteitsontwikkeling en levensbeschouwelijk onderwijs op de scholen van Aves. Daarmee zal ik de basis die Herman Snelder hiervoor heeft gelegd binnen de stichting, concretiseren. Ik ben voor Aves op de openbare scholen en een deel van de samenwerkingsscholen als identiteitsbegeleider werkzaam. Concreet betekent dit dat ik schoolteams begeleid, dat ik de pilot Leren Leven doorontwikkel en dat ik professionalisering van leerkrachten verzorg. De identiteitscommissie(s) van Aves zijn voor mij een waardevolle klankbordgroep bij mijn werkzaamheden.
Contact
Heb je vragen voor de leden van de identiteitscommissie of de adviseur identiteit?
Neem dan contact met ons op via info@aves.nl