De identiteitscommissie van Stichting Aves denkt mee en adviseert gevraagd en ongevraagd over alle zaken die ‘identiteit’ raken op stichtingsniveau. Zij volgen hiervoor het identiteitsbeleid vanuit het Nieuwe Hart.
De commissie houdt toezicht op:
- de manier waarop Aves invulling geeft aan het openbare karakter en de identiteit van zowel de openbare als de samenwerkingsscholen
- de godsdienstige en levensbeschouwelijke aspecten en identiteit van rooms-katholieke en protestants-christelijke basisscholen
De identiteitscommissie bestaat uit zes leden, twee per denominatie (openbaar, rooms-katholiek en protestants-christelijk). Minimaal drie maal per jaar vergadert de commissie en jaarlijks bezoekt ze één of meer scholen van Aves. Ze wordt ondersteund door de adviseur identiteit.
Annemieke Fidder
Ik ben Annemieke Fidder en werk op CBS De Regenboog in Creil.
Daar ben ik leerkracht van groep 1 en 2.
Al vanaf 1985 ben ik werkzaam in het onderwijs en vanaf 1990 werk ik in de polder.
Sinds 2019 ben ik lid van de Stichtingsidentiteitscommissie van Aves.
Lees meer
Ik vind het belangrijk dat kinderen betekenisvol levensbeschouwelijk onderwijs krijgen. Hier hoort vooral het woord respect bij. Kinderen ontdekken dat er verschillen zijn, maar dat deze verschillen wegvallen als je open staat voor elkaar.
Dit komt voor mij samen in de identiteitscommissie waar we ervaren dat deze verschillen juist verbindend kunnen werken.
Mark Weda
Ik ben Mark Weda en woon samen met mijn vriend in Emmeloord. Sinds 2016 ben ik met veel plezier werkzaam op OJS de Zevensprong als stamgroepleider. Ik vind het van belang dat er in een groep veel aandacht is voor samen zijn, verbondenheid en ontmoeting, maar juist ook voor onze verschillen in levensovertuiging en culturele achtergronden.
Lees meer
Verschillen die op een openbare school duidelijk zichtbaar zijn. Ik vind het gaaf om met de kinderen te onderzoeken hoe zij zelf willen leven en daarin ook begrijpen dat een ander daar anders in kan staan. En dat een vragende en onderzoekende houding hier aan bij kan dragen. Ik neem vanuit de openbare identiteit graag deze houding, ontmoeting en verbondenheid mee naar de identiteitscommissie van Aves!
Monique van Polen-de Ringh
Ik ben Monique van Polen-de Ringh en woon samen met mijn man in Marknesse. Daar werk ik ook. Ik ben groepsleerkracht sinds 1998 en de meeste jaren daarvan in de bovenbouw. Ik ben daarnaast jarenlang intern begeleider geweest en neem waar voor de directeur als deze niet aanwezig is. Het is me veel waard met kinderen te mogen spreken over geloven.
Lees meer
Vanuit mijn katholieke opvoeding en overtuiging. Waar verwonder jij je over? Waaraan hecht jij waarde en vanuit welke oorsprong? Hoe werkt het als je een andere overtuiging hebt? Welke tradities zijn er; hier en wereldwijd? Sta open voor gedachten, overtuigingen en gebruiken van anderen. Ik vind het mooi om breed te kunnen kijken, vol respect naar ieders overtuiging, vol nieuwsgierigheid. In deze werkgroep mag ik meedenken de identiteit van alle scholen te waarborgen en samen wellicht naar een hoger plan te brengen.
Richard Meinders
Ik ben Richard Meinders. Ik ben geboren en getogen in de Noordoostpolder. In het verre verleden heb ik zelf op de Roderik van Voorstschool gezeten en mijn kinderen hebben met veel plezier hun basisschooltijd doorgebracht op de Zevensprong. In deze tijd was ik ook voorzitter van de GMR van het Openbaar basisonderwijs NOP en de eerste jaren van de GMR van AVES. In deze periode is voor mij het belang van de identiteit van de individuele scholen gaan spelen.
Lees meer
Scholen met een christelijke achtergrond is het geloof de basis van de identiteit, maar waar staat de openbare school voor? Gevoelsmatig zijn er nadrukkelijke verschillen, maar waarin uit zich dat nu precies? Ik ben dan ook trots op dat AVES het fundament van de openbare identiteit heeft vormgegeven en dat ik hier vanuit de identiteitscommissie verder aan kan bijdragen. Voor mij staat de openbare identiteit voor inclusief onderwijs. Er is ruimte voor iedereen, ongeacht geloof of culturele achtergrond.
Margreet Jongsma
Mijn naam is Margreet Jongsma-Visserman en ik woon in Emmeloord met man en drie kinderen. Ik ben predikant-geestelijk verzorger ben in opleiding tot leraar godsdienst. Als ouder ben ik actief betrokken bij de Koperwiek, als lid van de protestantse bevolking actief lid van de Protestantse Gemeente Emmeloord. Juist als er meerdere levensbeschouwingen bij elkaar komen is het van belang dat iedereen weet waar hij of zij voor staat, waardoor je gevormd en gevoed wordt en hoe je dat in de praktijk samen met anderen kunt brengen zonder die eigen identiteit op te geven. Daaraan help ik graag vanuit mijn christelijke achtergrond mee bij het nieuwe Aves!
Dorien Meulendijks
Ik ben Dorien Meulendijks op 55 jaar, getrouwd, twee volwassen dochters en woon in Tollebeek. De identiteitscommissie vind ik belangrijk omdat kinderen juist op de basisschool in een omgeving horen te zijn die aansluit bij de opvoeding door de ouders. Zelf ben ik katholiek en actief in de parochie bij de vieringen. Daarnaast ook bij oecumenische vieringen in Tollebeek. Onze kinderen zitten niet meer op de basisschool, maar ik ben wel in het onderwijs. Ik geef les op de Bonifatius Mavo als scheikunde docente.
Myrthe Kelder
Adviseur identiteit
Hoe kun je kinderen in deze tijd zó begeleiden dat ze uitgroeien tot ‘mooie mensen’? Het is dé vraag waar het voor mij in het onderwijs om draait. Hoe begeleiden we kinderen zó, dat ze nieuwsgierig naar binnen kijken, om zichzelf te leren kennen? Dat ze mensen worden die om zich heen kijken, en de ander (willen) begrijpen, mensen die omzien naar elkaar? Mensen, die net als kinderen, open de wereld in kijken, en kracht ontdekken in al die kleurrijkheid en diversiteit die ze daar tegenkomen…
Aves heeft mij gevraagd om hart, handen en voeten te geven aan identiteitsontwikkeling en levensbeschouwelijk onderwijs op de scholen van Aves.
Ik ben voor Aves op de protestants-christelijke scholen en een deel van de samenwerkingsscholen werkzaam als identiteitsbegeleider. Concreet betekent dit dat ik schoolteams begeleid in het vorm en inhoud geven aan betekenisvol levensbeschouwelijk- en burgerschapsonderwijs, ik samen met mijn collega’s de materialen rondom Lessen Leren Leven door ontwikkel en dat ik professionalisering van leerkrachten verzorg. De identiteitscommissie(s) van Aves zijn voor mij een waardevolle klankbordgroep bij mijn werkzaamheden.
Contact
Heb je vragen voor de leden van de identiteitscommissie of de adviseur identiteit?
Neem dan contact met ons op via info@aves.nl